Die klassische Musikkultur ist weiß, männlich, westlich; was nicht in dieses Raster passt, bleibt oft unerhört – auch in der Neuen Musik. Mit Composing While Black & Queerrichten wir das Ohrenmerk auf die intersektionale Vielfalt jenseits dieser Norm. Im hundertsten Jahr der Hochschule für Musik und Tanz Köln stellt das dreitägige Minifestival nicht nur Fragen nach Teilhabe und Inklusion – es denkt Musik auch als Möglichkeitsraum für eine diverse Zukunft(smusik).
Masterclass: Elaine Mitchener will guide performers (vocal, instrumental, dance) through the processes of creative exploration inspired by free improvisation, Fluxus and movement practice. Each artist is invited to present 1 solo work (either an existing repertoire piece or their own composition). A key component of the workshop is collective interaction: in shifting group constellations, participants will explore group improvisation, responding to one another through voice, body, and sound. There will also be time for discussion and reflection.
Elaine Mitchener is a British Afro-Caribbean vocalist, movement artist, and composer working between contemporary/experimental new music, free improvisation, and visual art. She is a Wigmore Hall Associate Artist, Artist Associate with ENSEMBLE KLANG, and a NEEDCompany Fellow. In 2022, she received a DAAD fellowship and was awarded an MBE for Services to Music. Her debut album SOLO THROAT was released in 2024. She founded the electroacoustic collective The Rolling Calf. https://www.elainemitchener.com
Datum |
10-13h | Kammermusiksaal Masterclass: George Lewis – für Kompositions-Studierende (in Zusammenarbeit mit Brigitta Muntendorf, Miroslav Srnka und Michael Beil) 14-17h | Raum 114 Masterclass: Elaine Mitchener – für Studierende des MA Neue Musik, auch offen für interessierte anderer Fachbereiche 19.30h | Konzertsaal Portrait-Konzert: George Lewis Ensemble CoILab, Susanne Blumenthal |
---|---|
Ort |
Raum 114
Unter Krahnenbäumen 87 50668 Köln |
Eintritt |
frei
|